Timebeskrivelser

YIN YOGA

En rolig, meditativ og myk yogaform hvor vi holder et visst antall stillinger over tid (3-5 min av gangen). Stillingene utføres sittende eller liggende. Vi fokuserer primært på å tøye ledd og bindevev. Vi øver oss på å være i stillingene over tid, på å vende oppmerksomheten vår mot øyeblikket, på å utforske oss selv, senke tempoet og gi slipp. Timen rundes av med ti minutters hvile under pledd.

Intensitetsgrad: Lav.  

RESTORATIVE YOGA

Restorative Yoga er utviklet etter prinsipper fra blant annet Iyengar yoga og Mindfulness jmf. Jon Kabbat-Zin. Kombinasjonen av disse utgjør et fantastisk verktøy til å oppnå dyp avspenning som balanserer bade kropp og sinn. Utstyr som puter/bolstre, klosser, tepper og stropper brukes til å oppnå full avspenning i yogastillingene slik at kroppens nervesystem oppnår tilstander man ellers kun kan oppnå under dyp søvn. Åpen for alle nivåer.

Intensitetsgrad: Lav.

MYK FLYT YOGA

Mild yogaform der pust og bevegelse kobles sammen i ytterst rolige, flytende og dynamiske sekvenser. Passer for deg som har ulike fysiske utfordringer, eller er nybegynner og trenger en mild time med fokus på styrke. Her styrker vi kjernemuskulaturen og tøyer på kroppen i rolig tempo. Du kan forvente deg solhilsener, stående, sittende og liggende sekvenser og en avsluttende shavasana. 

Intensitetsgrad: Lav/middels. 

COREFLOW

Coreflow er en enkel og effektiv styrketime for deg som ønsker å bygge styrke uten å måtte være nødt til å ty til typiske gruppetreningstimer på treningssentre. Her bygger vi gradvis opp styrke, balanse og utholdenhet - uten bruk av fancy utstyr, masete teknomusikk eller speil. 
Timen varer i 60 minutter og inneholder styrkeøvelser som aktiviserer kjernemuskulaturen og bedrer balansen. Vi arbeider med kroppen som motstand og underlaget som redskap og runder av med en yin-inspirert uttøyning.

Intensitetsgrad: Middels/høy

YIN FLYT YOGA

En yogatime for deg som trenger å senke tempoet, finne pusterom og finne tilbake til roen. En perfekt time å runde kvelden av med når du trenger å lande, men samtidig kjenne at du får aktivisert kroppen. Her flyter vi rolig gjennom ulike sekvenser som løsner, frigjør og beroliger. Fokuset ligger på samspillet mellom pusten og kroppen, vi frigjør spenninger og vi øker fleksibiliteten ved hjelp av enkle og myke øvelser.
Timen passer for alle, ingen forkunnskaper nødvendig.

 

Intensitetsgrad: Lav/Middels

VINYASA FEELGOOD FLOW

Dynamisk yogaform for deg som ønsker å forbedre din egen kondisjon, styrke, stabilitet, og bevegelighet. I løpet av 60 minutter jobber du deg gjennom hele kroppen.
Praksisen har fokus på pust, bevegelse og flyt. Vi går gjennom solhilsener, stående stillinger, foroverbøyninger, rotasjoner og bakoverbøyninger. Det hele bindes sammen av inn- og utpust. Vi runder av timen med 10 min avspenning.

Intensitetsgrad: Middels/Høy

GRAVIDYOGA

Dette er kurset for deg som som venter barn og ønsker en yogapraksis tilpasset din gravide kropp. Kurset passer for deg som er gravid, fra uke 12 og frem til termin, og du trenger ingen tidligere erfaring med yoga for å delta. Vi fokuserer på å lytte til kroppen, koble pusten sammen med kroppen. Klassene kan best betegnes som en trygg, myk fysisk praksis som er tilpasset gravide, og som både styrker og mykner opp kroppen på én og samme gang. Vi jobber med balanse, vi får i gang sirkulasjonen og vi åpner opp, slik at kroppen er best mulig rustet til fødselen.

Intensitetsgrad: Lav/Middels

BARSELYOGA

Kurset for deg som er nybakt mor og ønsker en skånsom, men effektiv yogapraksis tilpasset deg og din kropp. Timene er tilpasset alle nivåer og krever ingen forkunnskaper. Anbefalt minstealder på barnet er 8 uker. Kurset har fokus på øvelser som både styrker og løsner på spenninger i kroppen etter fødselen. Vi styrker bekkenbunn, mage og rygg, noe som vil komme deg svært godt til nytte etter å ha gått gjennom svangerskap og fødsel. Vi jobber også med å løsne opp stive skuldre og hofter, punkter som ofte blir stive og ømme etter mye bæring og amming. Du kan forvente deg en rekke sekvenser og stillinger som styrker kroppen, samtidig som du oppnår en større balanse og smidighet. Vi jobber også med å roe systemet ned med pusteøvelser og avspenning, slik at sinnet stilner.

Intensitetsgrad: Lav/Middels